پیدا شدن لامپ مهتابی سقفی در قطب جنوب

طراحی نورپردازی معماری رشته ای از کار یا مطالعه است که با طراحی سیستم های روشنایی در محیط ساخته شده اعم از داخلی و خارجی سروکار دارد.

این می تواند شامل دستکاری و طراحی لامپ مهتابی سقفی روز و نور الکتریکی یا هر دو باشد تا نیازهای انسان را برآورده کند.

طراحی نور بر اساس علم و هنرهای تجسمی است. هدف اساسی از نورپردازی در محیط ساخته شده این است که ساکنان را قادر سازد به وضوح و بدون ناراحتی ببینند.

هدف از طراحی نورپردازی معماری ایجاد تعادل بین هنر و علم نورپردازی برای ایجاد خلق و خو، علاقه بصری و افزایش تجربه یک فضا یا مکان در حالی که هنوز الزامات فنی و ایمنی را برآورده می کند، است.

سالن نمایش عمدتاً روشن روز کتابخانه شهرداری ویپوری در دهه 1930
هدف از طراحی نورپردازی معماری ایجاد تعادل بین ویژگی‌های نور در یک فضا برای بهینه‌سازی مولفه‌های فنی، بصری و اخیراً غیر بصری ارگونومی با توجه به روشنایی ساختمان‌ها یا فضاها است.

الزامات فنی شامل مقدار نور مورد نیاز برای انجام یک کار، انرژی مصرف شده توسط روشنایی در فضا و توزیع نسبی و جهت حرکت نور است تا باعث ایجاد تابش خیره کننده و ناراحتی غیر ضروری نشود.

جنبه های بصری نور آنهایی هستند که به زیبایی شناسی و روایت فضا مربوط می شوند (مانند حال و هوای یک رستوران، تجربه یک نمایشگاه در موزه، تبلیغ کالاها در یک فضای خرده فروشی، تقویت شرکت های بزرگ). نام تجاری) و جنبه های غیر بصری آنهایی هستند که به سلامت و رفاه انسان مربوط می شوند.

به عنوان بخشی از فرآیند طراحی نورپردازی، عوامل فرهنگی و زمینه ای نیز باید در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، روشنایی درخشان در بسیاری از تاریخ چین نشانه ثروت بود.

اما اگر نورهای روشن کنترل نشده به عنوان مضر شناخته شوند، تأثیر حشرات، پرندگان و منظره ستارگان وجود دارد.

تاریخ
تاریخچه نور الکتریکی به خوبی مستند شده است، و با پیشرفت در فناوری روشنایی، حرفه نورپردازی نیز در کنار آن توسعه یافت. توسعه لامپ های فلورسنت با راندمان بالا و کم هزینه منجر به تکیه بر نور الکتریکی و یک رویکرد پوششی.

یکنواخت برای روشنایی شد، اما بحران انرژی در دهه 1970 نیاز به توجه بیشتر در طراحی داشت و استفاده از نور روز را تقویت کرد.